2009-04-24
Sterownik NVIDII 180.51
21 kwietnia 2009 roku NVIDIA wydała kolejny uniksowy sterownik do kart graficznych - tym razem o numerze 180.51. Dodano wsparcie dla kart GeForce 9600 GSO 512, GeForce 9400 GT, GeForce GTS 250, GeForce GT 140 i GeForce GT 130. Oczywiście poprawiono wiele błędów, m.in. związanych z OpenGL, VDPAU, notebookiem Fujitsu Celsius H270 oraz obsługą kart z serii GeForce 9. Programik nvidia-bug-report.sh potrafi teraz generować skompresowane w formacie .gz logi.
2009-04-09
Wersja gamma...
...czyli permanentna beta, albo o programach które nie mogą dorosnąć do 1.0...
Dawno, dawno temu... reguły były proste:
Dawno, dawno temu... reguły były proste:
- Wersja 0.x - wersja oprogramowania która jest jeszcze za mało funkcjonalna / stabilna do używania przez końcowego użytkownika (wersje alpha, beta, RC itp.)
- Wersja 1.0 - wersja stabilna, przeznaczona dla końcowego użytkownika, charakteryzująca się pełną funkcjonalnością w założonych przez programistę ramach
2009-04-05
Błędy w QT 4.5
Stosunkowo niedawno w repozytoriach openSUSE pojawiła się wersja 4.5.0 biblioteki QT. Jako że lubię testować nowe oprogramowania, więc oczywiście wykonałem update Qt z wersji 4.4.3. Okazuje się jednak, że połączenie KDE 4.2 + Qt 4.5 nie jest (jeszcze) najlepszym połączeniem. Biblioteka Qt 4.5.0 przyniosła ze sobą bowiem dwa uciążliwe błędy - jeden poważny, a drugi, hmmm... mniej poważny.
2009-03-31
Kolejny sterownik NVIDII - 180.44
NVIDIA ostatnio wydaje sterowniki dla systemu Linux z szybkością karabinu maszynowego ;-) Wczoraj została wypuszczona kolejna wersja sterowników, oznaczona numerem 180.44. Wydanie to wprowadza wsparcie dla nowych kart graficznych: Quadro FX 3800, Quadro FX 3700M, Quadro FX 1800, Quadro FX 580, Quadro FX 380, Quadro NVS 295, GeForce GT 120, GeForce G100.
Z większych zmian:
Poprawiono również wiele błędów, również błędów stabilnościowych. Użytkowników KDE 4.x z pewnością ucieszy fakt, iż poprawiono błędy z wyświetlaniem plazmoidów korzystających z OpenGL 3.0
Pełna lista zmian znajduje się na stronie NVIDII.
PS. Nie tłumaczę tutaj z angielskiego niektórych nazw funkcji, bo nie jestem specjalistą w tej dziedzinie a nie mam zamiaru tworzyć potworków językowych.
Z większych zmian:
- poprawiono obsługę i wydajność OpenGL 3.0 (m.in dodano wsparcie "RG renderbuffers" i "Floating-point depth buffers")
- dodanie do VDPAU funkcji "skip chroma deinterlace" oraz wsparcia dla akceleracji WMV/VC-1 i poprawa działania dla kodeków H.264 i MPEG
- lepsze zarządzanie energią na niektórych maszynach
Poprawiono również wiele błędów, również błędów stabilnościowych. Użytkowników KDE 4.x z pewnością ucieszy fakt, iż poprawiono błędy z wyświetlaniem plazmoidów korzystających z OpenGL 3.0
Pełna lista zmian znajduje się na stronie NVIDII.
PS. Nie tłumaczę tutaj z angielskiego niektórych nazw funkcji, bo nie jestem specjalistą w tej dziedzinie a nie mam zamiaru tworzyć potworków językowych.
2009-03-29
10 dróg do gładkiego przejścia na Linuksa
Dwa dni temu na ZDNet.co.uk pojawił się artykuł pt. Ten ways to smooth the switch to Linux. Wprawdzie artykuł nie jest specjalnie odkrywczy i rewolucyjny, ale pozwoliłem sobie zgrubsza i pokrótce przetłumaczyć ważniejsze tezy.
Tak więc mamy małą firmę i chcielibyśmy przesiąść się na darmowy i bezpieczny system zwany GNU/Linuksem, jednak obawiamy się oporu pracowników - dotychczasowych użytkowników Windowsa. Co robić? Jack Wallen (autor artykułu) podaje nam 10 propozycji ułatwiających migrację. Moje komentarze są zaznaczone tekstem pochyłym.
Tak więc jak to szło...
Tak więc mamy małą firmę i chcielibyśmy przesiąść się na darmowy i bezpieczny system zwany GNU/Linuksem, jednak obawiamy się oporu pracowników - dotychczasowych użytkowników Windowsa. Co robić? Jack Wallen (autor artykułu) podaje nam 10 propozycji ułatwiających migrację. Moje komentarze są zaznaczone tekstem pochyłym.
Tak więc jak to szło...
- Upodobnij środowisko graficzne do Windowsa. - Może użytkownik nie zauważy dużej różnicy, szczególnie jeśli wmówi się mu, że to tylko nowy zestaw ikonek ;-)
- Przed migracją używaj na Windowsie tych samych, znanych aplikacji, których później możesz używać także pod Linuksem; np. Firefox i Open Office - Jak wiadomo OS OS-em, ale tak naprawdę człowiek przyzwyczaja się do konkretnych aplikacji związanych z danym systemem operacyjnym.
- Wybierz dystrybucję odpowiednią dla początkujących. - Pod warunkiem, że to pracownik będzie dokonywał czynności administracyjnych. Bo jeśli nie to do pracy można dać mu zamaskowane Gentoo/Slackware ;-)
- Pozwól użytkownikom pobawić się Linuksem zanim będą go używać w pracy. Na przykład przygotuj specjalną maszynę z Linuksem, by pracownicy poznali system zanim będą musieli na nim pracować.
- Usuń narzędzia administracyjne z menu. Nadmiar narzędzi administracyjnych może tylko zawrócić nowemu użytkownikowi Linuksa w głowie. - Zwykły użytkownik nie będzie i tak tego używał, a i przestraszyć się może ;-)
- Zainstaluj Adepta. - Ale to stosuje się tylko dla dystrybucji opartych o APT...
- Zapewnij użytkownikom drukowane instrukcje i podręczniki - Pewnie nikomu nie chce się czytać manuali w pdf-ach, a taką książkę to można do łóżka wziąć i o Linuksie poczytać...
- Pokazuj ciekawe screencasty o użytkowaniu Linuksa.
- Zachęcaj do wchodzenia na linuksowe fora dyskusyjne i listy mailingowe.
- Zachęcaj pracowników do instalacji Linuksa w domu i pomóż im w tym. Dzięki temu szybciej oswoją się z systemem. - Jak wiadomo najwięcej uczymy się gdy nie musimy pracować...
Gluon - biblioteka KDE dla gier 2D
Łączeniu i standaryzacji w KDE nie ma końca ;-) Najpierw był Phonon zbierający z całość system zarządzania multimediami, oraz Solid od integracji sprzętu. Niedawno zaś powstał Gluon (osobiście nazwa brzmi mi bardzo swojsko, ponieważ nieco się interesuje cząstkami elementarnymi). Gluon jest biblioteką KDE stworzoną specjalnie do gier 2D.
Gluon powstał z połączenia trzech (hmm, teraz wiem skąd wzięła się jego nazwa...) bibliotek: KGLEngine, KALEngine i KCLEngine i bazuje również na trzech filarach: OpenGL do renderowania grafiki 2D, OpenAL do zarządzania dźwiękiem oraz Box2d jako silnik interakcji fizycznych.
Więcej informacji znajduje się na stronie domowej Gluona. Tamże znajdują się także filmiki prezentujące jego możliwości.
Gluon powstał z połączenia trzech (hmm, teraz wiem skąd wzięła się jego nazwa...) bibliotek: KGLEngine, KALEngine i KCLEngine i bazuje również na trzech filarach: OpenGL do renderowania grafiki 2D, OpenAL do zarządzania dźwiękiem oraz Box2d jako silnik interakcji fizycznych.
Więcej informacji znajduje się na stronie domowej Gluona. Tamże znajdują się także filmiki prezentujące jego możliwości.

2009-03-23
Test szybkości przeglądarek linuksowych
Ponieważ ostatnimi czasy firma Futuremark (odpowiedzialna za słynny benchmark 3DMark) udostępniła w sieci nowy benchmark szybkości / wydajności przeglądarek, to jest Futuremark Peacekeeper, postanowiłem zbadać szybkość dostępnych mi przeglądarek linuksowych, tj. używanego na co dzień przeze mnie Konquerora 4.2.1, Firefoksa 3.0.1 oraz Operę 10alpha.
2009-03-06
Kile 2.1
Stosunkowo niedawno pojawiła się wersja 2.1 programu Kile - edytora LaTeX-a dla środowiska KDE (wersja 2.1 dedykowana jest KDE 4). A dokładniej wpadła mi w ręce wersja 2.0.81, czyli wersja beta 2.1. Nie omieszkałem jej przetestować pokrótce - szczególnie, że po przesiadce na KDE 4 brakowało mi kilku aplikacji, które nie zostały jeszcze pomyślnie "zczwórkowane", tj. Krusader (już jest), Amarok (jest, ale taki jakoś...), K3B i wreszcie Kile.
2009-02-12
Zamiana wzorów LaTeX-a na obrazki: Ekee i Laeqed
Ci, którzy używają LaTeX-a do składania tekstów, z pewnością wiedzą, jakie możliwości daje on w dziedzinie generowania wzorów matematycznych, nawet tych bardzo skomplikowanych. Czasami chciało by się użyć składni 'latex-owej' do wygenerowania wzoru/równania jako obrazka, który ze względu na swoją uniwersalność może oglądnięty przez każdego. Do głowy przychodzą mi dwie główne zastosowania generowania wzorów jako obrazki:
- Umieszczanie wzorów na stronie WWW
- Potrzeba przesłania komuś równania via mail/komunikator (bo np. tłumaczymy komuś zadanie z matematyki/fizyki, a wpisywanie wzorów w postaci samych literek i cyferek może prowadzić do niepewności odczytu)
2009-01-20
Angielski dla chemika kwantowca
Kilka wyrażeń z mechaniki kwantowej po angielsku i polsku. Na razie nie jest tego dużo, ale postaram się to rozbudować w wolnych chwilach.
particle | cząstka |
free particle | cząstka swobodna |
quantization | kwantyzacja |
eigenvector | wektor własny |
eigenfunction | funkcja własna |
eigenvalue | wartość własna |
eigen-equation | równanie własne |
boundary conditions | warunki brzegowe |
momentum | pęd |
angular momentum | moment pędu |
position operator | operator polożenia |
momentum operator | operator pędu |
angular momentum operator | operator momentu pędu |
commutator | komutator |
time-dependent | zależny od czasu |
time-independent | niezależny od czasu |
perturbation theory | teoria zaburzeń |
variational method | metoda wariacyjna |
self-consistent field method | metoda pola samouzgodnionego |
configuration interaction method | metoda oddziaływania konfiguracji |
coupled cluster method | metoda sprzężonych klasterów |
probability amplitude | amplituda prawdopodobieństwa |
ground state | stan podstawowy |
excited state | stan wzbudzony |
self-adjoint operator | operator samosprzężony |
overlap integral | całka nakładania (nakrywania) |
cross section | przekrój czynny |
fluorescence yield | wydajność fluorescencyjna |
Subskrybuj:
Posty (Atom)